به گزارش خودروکار،پیروز حناچی در مورد چشم انداز بهبود وضعیت حمل و نقل عمومی در پایتخت با بیان اینکه تامین ۶۳۰ واگن برای مترو به مراحل نهایی رسیده است، گفت: بانک مرکزی می بایست برای تامین ۶۳۰ واگن، ضمن تعیین بانک عامل داخلی، نامهای را برای شرکت بیمه صادرات چین ارسال کند تا کار تأمین واگن رسما آغاز شود.
وی با بیان اینکه دولت برای بازسازی ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس اعتبار در نظر گرفته است، افزود: همچنین از محل تبصره ۱۸ اعتباراتی برای خرید اتوبوسهای جدید در نظر گرفته است و با همکاری صندوق امید نیز در حال دریافت تسهیلات برای خرید اتوبوس های جدید برای شهر تهران هستیم که اگر تامین شود؛ بخش زیادی از بحران کمبود وسایل حمل و نقل عمومی حل میشود.
اطمینان به پایتخت نشینان برای اقدامات جدی جهت حل مشکلات حمل و نقل
شهردار تهران افزود: البته راههای دیگری را برای تامین واگن در نظر گرفتیم اما از آنجایی که در شرایط تحریم قرار داریم، نمیتوانم از آنها نام ببرم تا مبادا "تحریمگران" این راهها را نیز نشان کنند؛ البته مردم تهران مطمئن باشند که ما اقدامات جدی برای حل مشکلات حمل و نقل در این شرایط سخت دنبال می کنیم.
پای اتوبوسهای برقی را به تهران باز میکنیم
وی با بیان اینکه تلاش داریم پای اتوبوسهای برقی را به تهران باز کنیم، گفت: سوخت های فسیلی موجب آلودگی مضاعف میشوند و باید کلا به سمت خودروهایی با آلودگی کمتر و حتی پاک برویم که با همکاری معاونت علمی ریاست جمهوری تولید این گونه خودرو، واردات و حتی مونتاژ توسط تولید کنندگان داخلی در دستور کار قرار گرفته است که البته گرایش به سمت خودروهای پاک یک الزام است.
بد حسابیهای قبلی شهرداری و عدم توافق با بانکهای عامل برای خرید اتوبوس
حناچی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا این وعدهها از جمله خرید ۱۵۰۰ دستگاه اتوبوس برای تهران بر روی کاغذ مانده، اظهار کرد: تامین اعتبار خرید ۱۵۰۰ دستگاه اتوبوس، بانک عامل میخواهد؛ اما شهرداری به دلیل بدحسابیهای قبلی که در پرداخت تسهیلات داشته، در حال حاضر نمیتواند با بانکهای عامل به توافق برسد.
وی با بیان اینکه بدحسابی های قبلی شهرداری عمدتا در حوزه حمل و نقل عمومی بوده است، افزود: یعنی به عبارتی دیگر توسعه مترو سبب شده، شهرداری به هر قیمتی تسهیلات اخذ کند، اما بازپرداختها به تعویق افتاده و به دلیل بدحسابی مجبور شدیم عمده منابع را بدهیم تا بخشی از بدهیها را پرداخت کنیم و بانکها و موسسات مالی را راضی کنیم تا به ما تسهیلات بدهند.
نوسانات ارز دلیل دوم بی علاقگی بانکهای عامل برای تأمین اعتبار توسعه حمل و نقل
شهردار تهران با بیان اینکه سخت ترین بخش کار پیدا کردن بانک عامل است تا بتواند تامین اعتبار کند، افزود: البته نوسانات بازار ارز هم در این موضوع بی اثر نیست و یکی از دلایل بی علاقگی بانکها برای ورود به این موضوعات، نوسانات ارز است.
تامین و خرید واگن های بیشتر در این شرایط، کار بسیار سختی است
وی تاکید کرد: شهرداری تهران در این شرایط سخت در حال تامین منابع مالی لازم برای توسعه حمل و نقل است؛ اما دقت داشته باشید توسعه حمل و نقل نیازمند اعتبارات زیادی است و آن زمانی که شهرداری درآمدهای چند صد میلیاردی داشت باید این افزایش ناوگان کلید میخورد؛ چراکه حالا هر واگن مترو یک میلیون یورو ارزش دارد و قطعا تامین و خرید واگن های بیشتر در این شرایط، کار بسیار سختی است.
حناچی با بیان اینکه زیرساخت های حمل ونقلی فراهم است، بگونه ای که خط شش و هفت مترو برای واگن و تجهیزات "له له می زند" افزود: در این شرایط سخت به مردم قول دادهایم ماهی یک ایستگاه مترو افتتاح کنیم و تا آنجایی که میتوانستیم این مهم را نیز انجام دادیم و دیدید که ایستگاه متروی کیانشهر، را در به دور از هیاهو افتتاح کردیم چراکه تنها هدف ما خدمت به مردم و کسب رضایت آنها است.
رویکرد قبلی "بانک شهر" حاتم بخشی بود
وی در پاسخ به این سوال که مدیریت شهری پیشین از ظرفیت بانک شهر برای توسعه امورات شهر استفاده میکرد؛ اما در این دوره چرا این کمک کمتر شده است؟ گفت: همین اتفاق بانک شهر که همواره پشتیبان پروژه های شهرداری بود سبب شد که بانک مرکزی جلوی تسهیلات بی ضابطه این بانک را بگیرد.
در حال جبران تبعات تصمیمات مدیریت قبلی هستیم
شهردار تهران با بیان اینکه در گذشته رویکرد "حاتم بخشی" در بانک شهر وجود داشت اما حالا این بانک به عنوان یک بانک حرفهای عمل میکند، گفت: منابعی که شهرداری به بانک شهر در ازای دریافت تسهیلات داده، عمدتا دارای مشکلات حقوقی است و این مسئله سبب ایجاد اختلافی فی مابین ما و بانک مرکزی شده که در حال پیگیری هستیم اما دقت داشته باشید، اینکه ما به هر قیمتی، تسهیلات بگیریم تبعاتی دارد که ما هم اکنون در حال جبران تبعات تصمیمات مدیریت قبلی هستیم.
منبع: ایسنا
انتهای پیام/